Laguna - Bukmarker - Prikaz romana „Lusi“: Ni drug ni ljubavnik - Knjige o kojima se priča
Nova epizoda podkasta svake srede u 20 sati na našem Jutjub kanalu
VestiIntervjuiPromocijeAkcijeKnjiževni klubPrikazi#knjigoljupci#TriRajkeVideoPodkastNagradeKalendar

Prikaz romana „Lusi“: Ni drug ni ljubavnik

Nakon što se ustanovila kao ključan društveni činilac sredinom 19. veka, pojam flanerije prešao je dug put do danas i udaljio se od prvobitnih ideja Poa, Bodlera i Benjamina. U međuvremenu, mnogi autori koristili su figuru flanera da opišu nesnađenu savremenu jedinku koja traži mesto u mnoštvu i pešači urbanim prostorima opisujući svoj unutrašnji svet i njegovu predstavu među ljudima. No ako flanerija iskoči iz tih okvira i umesto prostora opisuje osobu, onda nailazimo na tekst poput romana „Lusi“ u kom Bojan Savić Ostojić povezuje ovu ideju sa potragom za osobom iz prošlosti, a hodanje gradskim predelima dovodi u vezu sa mentalnim šetnjama kroz lavirinte sećanja.

U tri svoja prethodna dela – „Ništa nije ničije“ (2020), „Varvarin u Evropi“ (2022) i „Vreme vode“ (2023) – ovaj autor uspešno je prešao granicu proze i poezije i pokazao da ranije pesničko iskustvo može mnogo da znači u formiranju stvaralačkog glasa u romanesknom okviru. Stilski i jezički tretman tih naslova spada u njihove najvrednije aspekte, a Savić Ostojić upravo na temelju ranijeg rada gradi nove okvire kojima svoje autorske namere ističe na jasan i konkretan način. Uz stilsku ujednačenost, važan je i tematski okvir koji je postavio osnovu za dalja poetička istraživanja na spoju dokumentarnog i iskustvenog, te kolektivnog i individualnog, što se vidi i u romanu „Lusi“, priči o emotivnoj vezi pripovedača Zorana i neobične devojke čiji se nadimak krije u naslovu.

Njena enigmatičnost samo je delimično realizovana, već je više skicirana odnosom naratora prema njoj i njenoj ulozi u njegovom životu. Nakon višegodišnjeg prijateljstva na granici simpatije, junaci ulaze u kratku vezu koja se ubrzo završava i navodi Lusi da se udalji. Misterija njenog nestanka muči Zorana godinama kasnije, i on se vraća u prošlost ne bi li došao do odgovora, ali i da, ispisujući ovaj zapis metatekstualne prirode, pokuša da rekonstruiše njihovo prijateljstvo i trenutak kada se ono urušilo. U tom postupku, oslanja se na nepouzdanost sećanja koje ga svojom varljivom prirodom vodi napred-nazad i neretko nagoni na pogrešne zaključke. Prateći tok sopstvene svesti, pripovedač ispisuje novu verziju istoriju, iznova definišući sopstveni identitet, kao i figuru svoje prijateljice, generacije i celog društva koje ih okružuje, dolazeći do novih uvida i neočekivanih spoznaja koje mu nisu bile dostupne dok ih nije osvestio u formi romanesknog rukopisa. Pored sećanja, junak se okreće dnevnicima, porukama, pismima, beleškama i drugim zapisima kojima rekonstruiše prošlost, idući ka ishodu koji je čitaocima jasan od početka: njegova potraga neće dovesti do zadovoljavajućeg kraja.

Najzad, ključ romana „Lusi“ nije ni u tome da li će se junaci ponovo sresti, već u tome šta oni očekuju jedno od drugog nakon prekida komunikacije. Dok junakinja, makar na prvi pogled, nastavlja dalje i traži nove okvire u kojima će da se ostvaruje, Zoran je zarobljen u prošlosti, iznova prolazeći kroz vreme koje je delio sa njom i tražeći odgovore: „Ja uopšte ne nameravam, rekao sam, da posle toliko godina pronađem Lusi i zamolim je da mi se objasni [već] želim samo da neobavezno prečešljam ono čega se sećam o njoj ne bih li, možda, shvatio zašto je nema.“ On ne traži objektivno, dakle, nego subjektivno – ne razlog odlaska, već sećanje na taj razlog, odnosno unutrašnji osećaj spoljašnje stvarnosti, svestan da je to sećanje obojeno nepouzdanošću i nesigurnošću. Zoran ne beži od subjektivnog i intimnog, i tako ovaj roman postaje ne samo priča o jednoj izgubljenoj devojci, već i o samom pripovedaču koji je se seća i govori u njoj iz sadašnjosti, neretko pominjući prostor i vreme u kojima se trenutno nalazi. On je već ranije pokušavao da sebi predstavi jednu moguću interpretaciju priče o Lusi u formi proznog rukopisa, i upravo tu se ovaj junak pretvara u flanere koji su poznati iz ranijih dela Savića Ostojića, pre svega romana „Ništa nije ničije“ i novele „Punkt“ (2017). U njima on istražuje dokle može da dođe potraga kroz gradske ulice, prolaze i dvorišta, koja je zapravo jedna vrsta detektivske igre u kojoj pojedinac prati tragove izgubljenih ljudi, prostora i sećanja nakon propasti ljubavnih, prijateljskih i drugih veza. Zoran u ovom romanu pokušava da dođe do ovakvog rukopisa („Prvi nacrt priče o Lusi na kojem sam tada radio bio je zamišljen u formi duge šetnje, predvideo sam da, u maniru pripovedača zanesenjaka, celog dana hodam ’njenim mestima’, prateći ,njene znakove‘ i da se nekako udesi da je na kraju dana zaista sretnem.“), ali shvata da je njegova potraga nemoguća jer veza koju je delio sa Lusi deluje nemoguće, neuhvatljivo i ezoterično. Oni su bili sve i ništa u isto vreme, a takav odnos se „ne može isplanirati, da sa nekim ne budeš ni drug ni ljubavnik“ – nešto što je i jedno i drugo, ali i ništa od toga, zanimljivije, uzbudljivije i unikatnije od bilo koje konkretne ljubavne veze koja nam je poznata iz književnosti ili života.

Kada pređe iz ezoterije u stvarnost, platonski odnos junaka se menja, a njihova veza prestaje da postoji. Ipak, ona se reaktuelizuje u formi rukopisa „Lusi“ koji izrasta u bitan roman ovogodišnje produkcije, ne toliko na tematskom planu potrage za izgubljenim vremenom, osobom i sopstvom, već pre na planu stila i tehnike koje Bojan Savić Ostojić, uprkos sporadičnim slabijim mestima, koristi veoma uverljivo.

Autror: Dragan Babić
Izvor: Politika


Podelite na društvenim mrežama:

Povezani naslovi
 dobili smo srpskog jaloma predstavljena knjiga niko nije rekao da će biti lako  laguna knjige „Dobili smo srpskog Jaloma“ – Predstavljena knjiga „Niko nije rekao da će biti lako“
17.12.2025.
Promocija knjige „Niko nije rekao da će biti lako“ dr Stefana Jerotića, psihijatra i psihoterapeuta Klinike za psihijatriju UKCS i asistenta na Katedri za psihijatriju Medicinskog fakulteta Univerzite...
više
nova izdanja domaćih autora laguna knjige Nova izdanja domaćih autora
17.12.2025.
Uskoro će se na knjižarskim policama naći petnaesto izdanje modernog klasika srpske književnosti – romana „Koreni“ Dobrice Ćosića. Smeštena u vreme političkih promena i previranja srpskog građanskog d...
više
promocija knjige bilo nekad u srbiji momčila petrovića 23 decembra u knjižari delfi skc laguna knjige Promocija knjige „Bilo nekad u Srbiji“ Momčila Petrovića 23. decembra u knjižari Delfi SKC
17.12.2025.
U utorak 23. decembra 2025. godine od 18 sati, u knjižari Delfi SKC, biće predstavljena nova knjiga Momčila Petrovića „Bilo nekad u Srbiji“. Pored autora, o knjizi zanimljivih priča koje pokazuju i do...
više
novi broj nedeljnika u knjižarama delfi laguna knjige Novi broj Nedeljnika u knjižarama Delfi
17.12.2025.
Novi broj lista Nedeljnik je na kioscima, a od petka ga možete kupiti za samo 29 dinara u svim knjižarama Delfi širom Srbije uz kupovinu bilo koje Lagunine knjige, knjige drugih izdavača ili proizvoda...
više

Naš sajt koristi kolačiće koji služe da poboljšaju vaše korisničko iskustvo, analiziraju posete sajtu na sajtu i prikazuju adekvatne reklame odabranoj publici. Posetom ovog sajta, vi se slažete sa korišćenjem kolačiča u skladu sa našom Politikom korišćenja kolačiča.