Laguna - Bukmarker - Tajna šifra bestselera: reči koje čine uspešnu knjigu - Knjige o kojima se priča
VestiIntervjuiPromocijeAkcijeKnjiževni klubPrikazi#knjigoljupci#TriRajkeVideoKolumneNagradeKalendar

Tajna šifra bestselera: reči koje čine uspešnu knjigu

Dobra vest za mlade pisce kojima je potrebna pomoć da napišu knjigu koja će se naći na bestseler listama: postoji formula za pisanje uspešnih romana. Neće vam pomoći da napišete celu knjigu, ali vam može pomoći da krenete u dobrom smeru.



Nekadašnja urednica britanskog Pingvina, Džodi Arčer, i pomoćnik profesora engleskog na Univerzitetu Nebraska-Linkoln, Metju Džokers, u poslednjih pet godina prikupljali su sirove podatke pokušavajući da otkriju šta čini magičnu formulu bestselera.

Pošto su analizirali dvadeset hiljada nasumično izabranih romana objavljenih u poslednje tri decenije, otkrilli su šta čini knjigu „uspešnom“ (odnosno, šta je potrebno da se nađe na Njujork Tajmsovoj listi bestselera).

Rezultat je algoritam – nazvan „bestselerometar“ – koji proučava određene aspekte knjige kao što su tema, zaplet, stil, likovi, rečnik, i proračunava da li će knjiga biti bestseler; tvorci „bestselerometra“ tvrde da algoritam daje tačno predviđanje u 80% slučajeva.

U intervjuu za Tajms Džodi Arčer i Metju Džokers, pričaju o detaljima projekta koji se mogu naći i u njihovoj zajedničkoj knjizi „The Bestseller Code“. „Otkrili smo da je zaplet veoma važan“, otkriva Arčerova, „takođe upotreba uobičajenog emotivnog i stilizovanog jezika stvara naraciju koja kada se provuče kroz algoritam daje grafikon sa vrlo simetričnim krivama.

Zbog toga se na listi bestselera uglavnom nalaze romani u kojima dominiraju vrlo jake emocije, i s druge strane vrlo slabe emocije.“

Istraživanje pokazuje da su čitaocima privlačniji pravi ljudi od fiktivnih stvorenja, zato izbegavajte da birate patuljke, jednoroge i vilenjake kao glavne junake.  Od likova koji se čitaocima najviše dopadaju su oni koji će „zgrabiti“, „misliti“ i „pitati“.

Reči „treba da“, „želim“ i „delam“ se duplo više pojavljaju u bestselerima, dok se reč „okej“ pojavljuje tri puta više. Reči kao što su „ljubav“ i „nedostaje“ se češće pojavljuju u uspešnim knjigama.

Još jedna zanimljivost: prema analizi bestselerometra, roman Dejva Egersa „Krug“ iz 2013. godine, o fiktivnoj zloj kompaniji koja neobično podseća na Google, pravi je primer savršenog betselera.
 
Autor: Džek Šepard
Izvor: independent.co.uk
Prevod: Aleksandar Mandić


Podelite na društvenim mrežama:

akcija koja se ne propušta 2 za 1 kupite jednu, a drugu knjigu dobijate za 1 dinar laguna knjige Akcija koja se ne propušta! „2 za 1“– kupite jednu, a drugu knjigu dobijate za 1 dinar
19.06.2025.
Dragi knjigoljupci, Od 16. do 30. juna 2025. godine, imaćete jedinstvenu mogućnost da iskoriste sjajnu povoljnost – akciju „2 za 1“ u svim Delfi knjižarama i na sajtovima laguna.rs i delfi.rs. ...
više
promocija romana lusi bojana savića ostojića 19 juna laguna knjige Promocija romana „Lusi“ Bojana Savića Ostojića 19. juna
19.06.2025.
U četvrtak 19. juna od 18 sati u kafeteriji Bukmarker knjižare Delfi SKC biće održana promocija knjige „Lusi“ Bojana Savića Ostojića. O knjizi će, pored autora, govoriti Saša Bošković, urednik,...
više
promocija romana ukus straha zorana petrovića 24 juna laguna knjige Promocija romana „Ukus straha“ Zorana Petrovića 24. juna
18.06.2025.
Promocija romana „Ukus straha“ Zorana Petrovića biće održana u utorak 24. juna od 18 sati u kafeteriji Bukmarker knjižare Delfi SKC. Pored autora, govoriće Mina Kebin, urednica, i dr Dag Kolare...
više
novi ulov dobro jutro, zvezdo moja  laguna knjige Novi ulov: „Dobro jutro, zvezdo moja“
16.06.2025.
Nije ona uvek bila ovakva. Uskoro će se u Laguninom izdanju naći preporuka Fredrika Bakmana – „Dobro jutro zvezdo moja“ – debitantski roman švedske spisateljice Johane Svanberj. U centru prič...
više

Naš sajt koristi kolačiće koji služe da poboljšaju vaše korisničko iskustvo, analiziraju posete sajtu na sajtu i prikazuju adekvatne reklame odabranoj publici. Posetom ovog sajta, vi se slažete sa korišćenjem kolačiča u skladu sa našom Politikom korišćenja kolačiča.