Laguna - Bukmarker - Kakvo nam obrazovanje treba – povodom knjige „Šest tajni inteligencije“ - Knjige o kojima se priča
Radno vreme tokom praznika »
VestiIntervjuiPromocijeAkcijeKnjiževni klubPrikazi#knjigoljupci#TriRajkeVideoKolumneNagradeKalendar

Kakvo nam obrazovanje treba – povodom knjige „Šest tajni inteligencije“

Savremeni model obrazovanja je fokusiran na stil umesto na sadržaj i na izlaganje suvih činjenica umesto na pažljivo razmatranje metoda. Učenici uče istorijske činjenice i datume, umesto da razumeju kako istoričar procenjuje pouzdanost različitih primarnih izvora i šta raditi kada se izvori ne slažu. Učimo studente imenima i redosledu planeta u Sunčevom sistemu, ali se ne trudimo da im pokažemo prirodu naučnog metoda ili značaj kontrolnih grupa, replikacije, velikog broja uzoraka i recenzija kolega. Učimo ih činjenicama, ali ne i metodu koji se koristi da bi se otkrile te činjenice; govorimo studentima u šta da veruju, ne kako da razmišljaju.

A onda se pitamo zašto običan čovek ne ume da interpretira osnovno naučno istraživanje ili zašto ne može da održi razumnu diskusiju o politici, a da ne posegne za prozivkama. To bi bilo kao kada biste odbili da predajete matematiku, a onda se pitate zašto ljudi ne znaju osnove algebre.

„Šest tajni inteligencije“ možda zvuči kao uobičajena knjiga o samopomoći, ali ona je nešto daleko sofisticiranije i važnije od toga. Krejg Adams izuzetno vešto i jasno prikazuje elemente opšte inteligencije, zašto se ne uče u školama, koje su posledice i kako da se to ispravi. Ubedljivo zastupa stav da ako želimo da proizvedemo dilplomce sa boljim veštinama razmišljanja, treba da damo prioritet učenju filozofije, a naročito učenju kritičkog rasuđivanja koje je u osnovi svake oblasti, a nezavisno je od nje.

Adams zagovara tezu da ljudski um ima univerzalnu strukturu i da se to ogleda u činjenici da ipak možemo učiti od grupe ljudi koja je živela u suštinski drugačijoj kulturi i govorila potpuno drugačiji jezik pre više od 2000 godina – antički Grci. Možemo da učimo od njih jer, za razliku od drugih plemena izgubljenih u pojedinostima sopstvenih kultura, Grci su tragali za univerzalnim objašnjenjima koja su prevazilazila neko pojedinačno vreme i mesto. Konkretno, Aristotel je prvi sistematizovao univerzalnu strukturu ljudskog uma i univerzalne principe rasuđivanja koji su u temelju svih naših uverenja i argumenata.

Adams tvrdi da bi trebalo eksplicitno predavati u školama ove ideje – koje je prvi otkrio Aristotel – pošto psihološka istraživanja pokazuju da ljudi mogu efikasnije da rasuđuju ako su prethodno bili izloženi apstraktnim idejama. Naučite ljude zakonu velikih brojeva, na primer, i pokazaće značajno bolje rezultate na narednim testovima statističkog rasuđivanja. Ako učenike naučimo principima efikasnog deduktivnog, induktivnog i analognog rasuđivanja – uključujući i šta tačno jedan argument čini naizgled ispravnim – i sami će postati bolji u argumentaciji, a i manje podložni manipulaciji. Kao rezultat ovoga, imaćemo i bolje političare, jer će se njihova argumentacija meriti po višim standardima.

Upravo ovo nedostaje u javnom obrazovanju i u javnom diskursu. Preplavljeni smo činjenicama i statistikama, a nemamo ideju šta sa njima da radimo. Ne verujemo nauci zato što je ne razumemo i detinjasto smo površni u politici – ne zato što nam nedostaje znanja – već zato što smo nesvesni osnovnih aspekata racionalnosti.

Stvar je u tome da ovi aspekti – nasuprot naslovu knjige – nisu tajna. Poznati su već više od 2000 godina i nadgradile su ih savremena psihologija i filozofija. Tajna su samo zato što odbijamo da o njima naučimo široku publiku na smislen način.

Preporučio bih ovu knjigu svakome ko želi bolji uvid u strukturu naših umova i argumenata. Ako se do sada niste susreli sa ovim idejama, one će vas istinski transformisati, a Adams ih predstavlja jasno, jezgrovito i objektivno. Takođe ćete saznati i zašto obrazovni sistem ne uči ovim veštinama, kao i mogućnost prevazilaženja ovog problema.

Izvor: Goodreads
Prevod: Borivoje Dožudić


Podelite na društvenim mrežama:

Povezani naslovi
radno vreme knjižara delfi i korisničkog centra tokom uskršnjih i prvomajskih praznika laguna knjige Radno vreme knjižara Delfi i korisničkog centra tokom uskršnjih i prvomajskih praznika
25.04.2025.
Obaveštavamo vas da su 18. i 21. april neradni dani, a da će se obrada i slanje porudžbina vršiti počevši od 21. aprila. Porudžbine napravljene u periodu od 18. do 20. aprila biće obrađivane i ...
više
povodom svetskog dana knjige sjajna akcija u knjižarama popusti i knjiga na poklon laguna knjige Povodom Svetskog dana knjige sjajna akcija u knjižarama: Popusti i knjiga na poklon
25.04.2025.
Laguna i Delfi knjižare organizuju akciju povodom Svetskog dana knjige koji se u celom svetu obeležava 23. aprila. Za sve ljubitelje pisane reči od 21. do 27. aprila 2025. godine važiće količin...
više
čitam čisto za svoju dušu prolećna akcija uz lagunu i henkel laguna knjige Čitam čisto za svoju dušu: prolećna akcija uz Lagunu i Henkel
25.04.2025.
Kupite dve ili više knjiga iz kategorije popularna psihologija i dobijate poklon-paket Henkel proizvoda za prolećno čišćenje doma! Akcija važi u svim Delfi knjižarama od 16. aprila do 15. maja ...
više
jelena bačić alimpić 29 aprila u kladovu premijerno predstavlja novi roman  laguna knjige Jelena Bačić Alimpić 29. aprila u Kladovu premijerno predstavlja novi roman!
24.04.2025.
Novi roman Jelene Bačić Alimpić „Krojač“ naći će se od utorka 29. aprila u svim knjižarama Delfi, Laguninim klubovima čitalaca, onlajn knjižari delfi.rs i na sajtu laguna.rs. Istog dana Jelena će biti...
više

Naš sajt koristi kolačiće koji služe da poboljšaju vaše korisničko iskustvo, analiziraju posete sajtu na sajtu i prikazuju adekvatne reklame odabranoj publici. Posetom ovog sajta, vi se slažete sa korišćenjem kolačiča u skladu sa našom Politikom korišćenja kolačiča.