Saradnja dva značajna imena norveške krimi književnosti
Jerna Lira Horsta (1970) i
Jan-Erika Fjela (1982), ostvarena romanom „
Vrisak“, označava obećavajući početak novog narativnog serijala. Glavni junak je Markus Heger, neobični istražitelj i podkaster. On putuje u svojoj pokretnoj kući i iz improvizovanog studija vodi podkast posvećen nerešenim zločinima.
Njegova emisija kombinuje novinarstvo, istinu i fikciju, a Heger se postavlja kao svojevrsni detektiv dvadeset prvog veka koji koristi medijsku moć da bi oživeo stare slučajeve. Bio je policajac, ali je napustio službu posle incidenta u kojem je izgubio kontrolu nad sobom. On je čovek sa traumatičnim iskustvima, ličnim demonima i vrlo složenim odnosom sa ocem. Uprkos tome, Heger je hrabar, odlučan i vođen snažnim osećajem za pravdu, iako često deluje slomljeno…
Centralna priča romana vezana je za nestanak sedmogodišnje Lee Forsberg, devojčice koja je nestala pre petnaest godina na putu ka školi. Jedino što je ostalo iza nje bila je mala igračka-pingvin pronađena kraj puta. Heger je o slučaju napravio samo jednu epizodu podkasta, obećavši da će otkriti pravu istinu i dokazati nevinost njenog oca, osuđenog za zločin. Međutim, nakon tog obećanja nastupila je tišina – Heger se povukao, a slučaj ostao nerešen.
Roman dodatno dobija na slojevitosti pojavom mlade i ambiciozne novinarke Matilde Vold, koja otkriva Hegerovu priču i odlučuje da o njoj napiše reportažu. Ona je predstavljena kao radoznala, energična i empatična ličnost, koja postaje ključna figura u razvoju slučaja. Međutim, kada Matilda iznenada nestane, Heger shvata da nema izbora – mora se suočiti sa sopstvenom prošlošću i preuzeti novu misiju: da pronađe mogućeg ubicu mlade novinarke i iznova otvori zaboravljenu temu male Lee.
Horst i Fjel kombinuju klasični zaplet baziran na oživljavanju arhiviranog slučaja sa savremenim formatom
true-crime podkasta. To daje romanu posebnu dinamiku: priča se ne odvija samo kroz policijske izveštaje i ispitivanja već i kroz Hegerove introspektivne monologe, opise sredina i razgovore sa običnim ljudima. Atmosfera je pažljivo građena: od tišine u kojoj se čuje jedino otkucavanje sata, do živopisnih scena iz Fagernesa, gradića u kojem je nestala Lea Forsberg. Pored glavne radnje, roman razrađuje i Hegerovu ličnu priču – njegovu tugu zbog majčine smrti i komplikovan odnos sa ocem, ozloglašenim dilerom koji iz zatvora pokušava da obnovi vezu sa sinom. Ovaj porodični zaplet unosi dodatnu dozu psihološke dubine i čini Hegera ljudskijim i ranjivijim.
„Vrisak“ je izuzetno čitljiv roman, pisan jednostavnim stilom, sa kratkim poglavljima i spontanim dijalozima. Autori vešto balansiraju između ozbiljnog tona i trenutaka humora, a jedinstvena narativna perspektiva, sa podkastom kao okosnicom, knjizi daje svežinu. Roman predstavlja spoj klasičnog nordijskog noara i savremenog
true-crime fenomena i nudi snažnu priču o nestanku,
krivici i iskupljenju, dok u prvi plan stavlja novog, originalnog junaka – podkastera Markusa Hegera. Pored krimi zapleta, istražuje i univerzalne teme: uticaj oca iz senke, ličnu krivicu i potragu za istinom.
Horst i Fjel ovim romanom postavljaju temelje serijala koji obećava napetu radnju, emocionalnu dubinu i prepoznatljiv stil. „Vrisak“ je istovremeno i omaž pravim žrtvama nerešenih slučajeva i vrlo slojevit književni eksperiment koji spaja različite forme pripovedanja.
Autor: Domagoj Petrović