U ovom kratkom vodiču objašnjavamo zbog čega je vreme provedeno uz priče ključno za razvoj dece. Otkrijte kako da izdvojite više vremena za čitanje sa svojom decom, pronađite i najnovije informacije o tome šta kažu istraživanja i kako ih primeniti u praksi. Pored toga, tu su i jednostavni predlozi i korisni saveti za roditelje kako bi mališani kod kuće uživali u čitanju knjiga.
Rezultati istraživanja
Vreme provedeno uz priču je ključno za razvoj mozga, čak i kod beba koje još nisu progovorile. Tokom čitanja, deca uspostavljaju vezu između reči koje izgovarate i slika u knjizi sa pojmovima iz njihovog okruženja. Sve te veze koje se stvaraju su – neuronske!

Šta je najvažnije?
1. Da bi se mozak pravilno razvijao, neophodno je da deca čuju jezik, čak i u onom uzrastu pre nego što progovore.
2. Čitanje i pripovedanje priča predstavljaju izuzetnu priliku da se deca izlože širokom spektru reči.
3. Kada je jezik u pitanju, važni su i kvantitet i kvalitet.
Šta kažu istraživanja?
– Bebe usvajaju jezik ranije nego što mislimo. Zapravo, istraživanja pokazuju da se mozak beba priprema za govor mesecima pre nego što izgovore svoje prve reči. Da bi ova važna priprema mozga bila potpuna, neophodno je da deca čuju jezik.
– Knjige su sjajan alat za razmenu informacija i interakciju sa starijom decom. One podstiču usvajanje reči i veština koje prethode opismenjavanju.
– Za razvoj jezika bitan je broj reči koje deca čuju, ali je podjednako važan i kvalitet jezika koji se koristi.
– Važno je koristiti nove i različite reči kako bi deca proširila svoj rečnik. Knjige često sadrže reči koje ne koristimo nužno svakodnevno. Otkrivajte im redovno nove pojmove!
– Istraživanja pokazuju da bebe više vole govor koji je prilagođen njima. Spor, prenaglašen, melodičan glas privlači njihovu pažnju i pomaže im da identifikuju pojedinačne zvukove.
Kako to izgleda u praksi?
Iako će neke bebe mirno slušati dok im čitate, druge će želeti da okreću stranice i žvaću uglove knjiga. To je sasvim u redu! Svaki vid interakcije beba sa knjigama je dobar. Kako budu odrastale, interakcije će postati svesnije i svrsishodnije.
.jpg)
Deca uzrasta između 1–3 godine često žele da sama drže knjigu i okreću stranice. A neretko i požele i da učestvuju u pričanju priče. Napravite pauzu u čitanju onih priča koje ste počitali mnogo puta i dajte im priliku da dopune rečima koje nedostaju. Ili ih prosto razgovorom navedite da vam ispričaju celu priču.
Dijaloško čitanje je vrsta interaktivnog čitanja. Primenjuje se tako što odrasli postavljaju pitanja deci, objašnjavaju im nove reči i povezuju događaje iz priče sa detetovim životom. Ova praksa pomaže mališanima da razviju važne predčitalačke veštine, kao što su razumevanje sadržaja i kritičko razmišljanje.
Ilustracije u knjigama koje čitate mogu da vam posluže da uvedete nove reči i ideje. „Ovo je žirafa. Žirafe imaju pege i dugačke vratove. Vole da jedu lišće. Da li žirafa može da bude kućni ljubimac? Ne!“ Ovakav vid interakcije je veoma važan za bogaćenje dečjeg rečnika.
Saveti i trikovi: Isprobajte i ovo!
Neka čitanje postane deo vaše dnevne rutine. Deca najbolje napreduju u predvidivim okruženjima. Vreme koje svakodnevno posvetite čitanju stvara kod dece obrazac doslednosti i stabilnosti što im je neophodno. Čitanje istih knjiga iznova pomaže deci da predvide razvoj priče i tako uče putem ponavljanja.
A kako knjige mogu da posluže kao nešto više od pukog čitanja priča?
Čitanje nije jedini način za interakciju sa decom putem knjiga. Iskoristite ilustracije u knjizi da ispričate svoju priču. Ili podstaknite svoje dete da i samo bude pripovedač!

Prepustite se pričanju priča! Vreme provedeno u čitanju je sjajna prilika za interakciju sa detetom. Dok čitate zajedno, ispuštajte smešne zvuke ili pevajte pesmice koje idu uz priču. Uključite i druge roditelje sa svojom decom kada vam dođu u posetu. Svoju interakciju uvek prilagođavajte uzrastu, sposobnostima i interesovanjima dece. Deca tako najbolje uče.
Kada deci čitate govorom prilagođenim za njihov uzrast, ona lakše uče nove reči. To je direktno povezano i sa bržim razvojem jezičkih veština u kasnijem detinjstvu.
Istražite sve načine na koje možete da dođete do knjiga u svojoj zajednici, bilo da su u pitanju knjižare, biblioteke ili pozajmice od prijatelja. Ponesite knjige sa sobom kada idete u posetu i čitajte zajedno – uključite detetove drugare.
Čiča-miča i gotova priča
Čitanje sa decom ne samo da produbljuje međusobnu povezanost između roditelja i dece već ima i presudan uticaj na njihov jezički, emocionalni i kognitivni razvoj. Zato svaki trenutak proveden uz knjigu postaje dragocena investicija u budućnost – jer dete koje odrasta uz priče odrasta u osobu koja razume svet oko sebe i druge ljude.
Izvor: headstart.gov
Prevod: Kristijan Vekonj